Guerrilla-actie

  • Budget: 500,-
  • Doelgroep: potentiele bezoekers van de Pleinbioscoop uit Rotterdam en omstreken.
  • Doel: awareness voor Pleinbioscoop creëren, buzz op gang krijgen, mensen activeren om Pleinbioscoop te bezoeken.

 

Om een guerrilla actie te laten werken en om interactie te krijgen met je publiek moet het naar mijn idee een aantal van de volgende aspecten bevatten:

  1. Ongewoon, als iets raar, niet alledaags is of zelfs vreemd, gaan mensen er naar kijken. Het hoeft niet meteen een positieve blik te zijn maar aandacht heb je dan alvast in de pocket.
  2. relativeren, als mensen in iets zichzelf kunnen herkennen heb je een grotere kans dat ze op de actie toestappen of er iets mee doen op hun social media. Op die manier kan je de gekke actie uitleggen en ervoor zorgen dat je doel slaagt. 

de actie

Om ergens actie te voeren moet de plek druk zijn maar ook wel mensen bevatten die tijd hebben voor je actie. Wij kiezen voor Rotterdam Centraal want hoewel het tussen 7 en 8 maar ook tussen 16:00 - 17:00 volstroomt met het werkverkeer zijn er ook zat mensen die voor toerisme komen, winkelen, musea. Ook zijn dit allerlei soorten mensen en er is veel gelegenheid om te zitten rondom Rotterdam Centraal. 

 

 

 

Om te benadrukken dat het om een old-school bioscoop gelegenheid gaat hadden we bedacht om 2 mannen neer te zetten, een soort comedy duo met een camping tv. Hierover klagen ze, zouden willen dat ze ergens hadden om gezellig films te kijken, waar ze eigen snacks kunnen meenemen in de open lucht. Dan barst de tv open met kortingsbonnen voor Pleinbioscoop. Dit gebeurd aan de hang van een papier mache voorkantje en een ballon aan de binnenkant gevuld met de bonnetjes. Ook verkassen de mannen constant, hebben een vloerkleed met pittenzakken bij zich. Ook zullen ze een typisch voorbeeld zijn van Nederlands snackgedrag; grote bakken popcorn, paprika chips, biertjes, bittergarnituur. De kleding die de heren dragen zullen ook huispakken zijn met etensvlekken en de welbekende slippers met sokken look. Dit is zowel herkenbaar, als raar maar ook grappig om als publiek naar te kijken. 

 

De actie blijft dus uiterst goedkoop;

  •  het inhuren van 2 acteurs
  • camping tv, kapot
  • ballonnen
  • papier mache
  • vergunning
  • props; kleding, kleed, zitzakken, evt. extra's
  • eten
  • vergunning(en)

Maak jouw eigen website met JouwWeb