Les 3 - Tafel 4, Opdracht Reclame

Coca Cola introduceert een nieuw zomerdrankje, genaamd: Kokos Cola. Verzin een (multimediale) manier om het drankje te promoten. Zet je promotieacties op het grote vel papier en vertel duidelijk welke kanalen (media) je inzet om het drankje te promoten.


Idee - 1

Door middel van product placement. 

Tegenwoordig zijn er veel online influencers op YouTube, Instagram of andere social media websites. Deze kunnen het product promoten, dan lijkt het alsof zij het zelf een lekker drankje vinden terwijl in werkelijkheid het een reclame is voor Coca Cola.

Idee - 2

Door middel van gezondheidswaarde.

Tegenwoordig zijn mensen steeds meer in de weer met hun gezondheid. Sporten, organisch eten, vegetarisch en nog veel meer. Bewuster leven kan daarom nog wel plaats maken voor een blikje Coca Cola Cocos! 

Idee - 3

Door middel van samples uitdelen.

Op straat, op het station, tijdens events of zelfs events sponsoren met de nieuwe Coca Cola smaak; Cocos. Hierdoor kan men de smaak ervaren, er aan wennen en eventueel zelf aanschaffen. 


Uitwerking

Door middel van 'Product Placement'

Dit is momenteel de meest trendy manier om je product te verkopen.

Vroeger zag je het wel eens op televisie, dat tijdens Goede Tijden Slechte Tijden ze spontaan overal zakken Dorito's hadden verstopt op de achtergrond,

of dat je een goeie film zat te kijken en ze ineens een flesje Heineken openen. 

 

Tegenwoordig gebeurt dat nog wel maar niet alleen op televisie. Juist door middel van normale mensen zoals jij en ik met een grote Internet Following. Dan spreken we over YouTubers, Instagrammers en zelfs Twitteraars. Deze mensen kunnen dit product verwerken op de achtergrond, het verwerken in een video met bijvoorbeeld een 'Favorites of the month'. Ook kunnen zij een coupon code aanbieden waardoor hun volgers het product tegen een lagere prijs kunnen verkrijgen. Dit word al veel gedaan maar waarom dan niet met zoiets simpels als een Coca Colaatje? 

 

 

Het is daarom ook slim om te weten wie juist zo'n blikje cola drinken met kokosnoot smaak. Om daarvan de simpele verwachting te maken van 16 tot 45+ is al handig. Wordt dit meer gedronken door mannen dan door vrouwen en gaat Cola zich richten op de mogelijke gezondheid van dit drankje of promoten ze het puur alleen op de smaak? 

 

Op basis van de gekozen doelgroep kunnen ze een social influencer kiezen die deze zelfde doelgroep bevat. Omdat Cola zich promote van jong tot oud en van dik tot dun staat de markt voor ze open. Ze kunnen iemand kiezen met een:

 

  • Game kanaal: Die het casual drinkt tijdens een van zijn video games en verteld hoe lekker hij de nieuwe smaak vind
  • Beauty kanaal: Een beauty richt zich vaak niet alleen op beauty maar kaart ook simpele dingen zoals snacks aan. Hierdoor kan het makkelijk verwerkt worden in een favorieten van de maand video of terwijl ze een make-up tutorial uitbrengt. 
  • Fitness kanaal:  Op deze manier kan er gepromoot worden dat een Colaatje eens in de zoveel tijd prima kan in een gebalanceerde gezonde levensstijl .
  • Vlog kanaal: Deze is het meeste voor zich sprekend. Iemand die zijn dagelijks leven filmt en als een sluip reclame het colaatje er in brengt kan mensen interesseren voor release-date omdat ze 'm dan nog niet gezien hebben. Ook kan het slim zijn om 'm voorbij te laten komen kort NA release date omdat men er dan naar kan vragen 'Hey, is de nieuwe smaak cola lekker?'

 

De toepasbaarheid is vrijwel eindeloos want zodra de likes, deelacties en comments lopen gaat het allemaal vanzelf. Het is dus een simpele, moderne maar effectieve manier om dit product te promoten.